CDA Westerkwartier; Aanstelling Sociaal ombudsfunctionaris Westerkwartier succesvol

CDA Westerkwartier; Aanstelling Sociaal ombudsfunctionaris Westerkwartier succesvol

WESTERKWARTIER – De Raad van de gemeente Westerkwartier heeft vorige week besloten om een sociale ombudsfunctionaris aan te stellen voor een periode van twee jaar.

Deze functionaris helpt inwoners die de toegang tot de juiste ondersteuning niet kunnen vinden. In de afgelopen jaren zijn er in de voormalige gemeente Zuidhorn positieve ervaringen opgedaan met deze sociale ombudsfunctie. Op initiatief van CDA raadslid Geertje Veenstra heeft de gemeenteraad van Zuidhorn in oktober 2017 besloten om een sociaal ombudsfunctionaris aan te stellen. De resultaten met deze functie zijn succesvol. Geertje Veenstra: “In 2017 was het doel om met deze functie die inwoners te helpen die tussen wal en schip vielen. Ook in 2020 blijft het nodig deze kwetsbare en vaak onzekere inwoner te helpen.

Door de steeds ingewikkelder (zorg)problematiek blijft een onafhankelijke sociale ombudsfunctionaris nodig die buiten kaders kan denken en handelen”. Het CDA Westerkwartier is blij dat het initiatief van het CDA wordt voortgezet omdat deze functionaris drempels kan wegnemen tussen inwoner, gemeente en welzijnsorganisaties. Het was een van de belangrijke punten in hun verkiezingsprogramma.

De sociale ombudsfuntionaris gemeente Westerkwartier start per 1 april 2020 en is vastgesteld voor een periode van tenminste twee jaar. Via de gebruikelijke kanalen worden inwoners hiervan op de hoogte gebracht.

 

Het bericht CDA Westerkwartier; Aanstelling Sociaal ombudsfunctionaris Westerkwartier succesvol verscheen eerst op InfoLeek.